torsdag 8 maj 2014

God dag!


I går var jag ledig och passade då på att ta en förmiddagslöprunda med Celtic. Kransmossens 10km-spår stod på schemat. Springa efter form men målet var att ligga på ett medeltempo på 5:10-5:50min/km, behagligt tempo. Hade väldigt olika km-tempon vilket inte är så konstigt eftersom banan är ganska kuperad en del på stigar i skogen där man tappar fart. Medeltempot hamnade i vilket fall som helst på 5:12min/km vilket jag var nöjd över. Långsammaste km gick i 5:48min/km tempo men det var mkt skog, snabbaste km gick i 4:22 och det va i slutet och jag ville hem;) Sträckan blev ganska exakt 10km och tiden blev 52 minuter.

Nu när jag springer med Celtic försöker jag ha en plan. Så hon får springa både löst och fritt och en del i koppel i midjan. Då får hon både träning för kropp och huvud. Första 2km sprang hon fastbunden i midjan. Sedan fick hon springa 6km fritt i skogen och sedan sista 2 i midjan i koppel. Hon var lika duktig idag som igår, travar bredvid i min takt utan att ligga efter eller dra framåt. Är nog att hålla tempot så hon travar för jag vet att hon börjar galoppera när det blir för jobbigt. När hon var i löp och ett tag efter det var hon riktigt tråkig att springa med, sprang ett par meter bakom och bara såg lidande ut. Nu kan jag säga att hon är sitt gamla jag igen! Springer 1 mil och står sen och väntar på vad som ska hända här näst. Men nu har hon haft 2 dagar med löpning, 1 mil vardera så idag blir det promenader.

På eftermiddagen körde jag lite lätt styrketräning/stretching på Ibex. Först 2x500m rodd. Sen 5 varv av 20 GHD-situps och 10 pushpress 30kg (35kg sista 10). Avslutade med lång stretch, tåhävningar och massage med foamrullen.

Idag har jag redan tränat klart för dagen. Dagens pass blev spinning swirl med 15min coreträning innan.

Nu är det dags även för mig med 1-2 dagars vila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar