onsdag 10 februari 2016

Godaste kalkonfilen

Som så månger gånger innan hade jag kommit över lite kött med kort datum och till väldigt bra pris. Denna gång 7st kalkonfileer. Två av dem tillaga jag igår på ett nytt påhittat recept och det var de godaste kalkonfileer jag gjort! Gick inte att sluta äta. Så tur att jag gjorde två så jag kan äta idag också och att det fler bitar ligger i frysen och väntar!

Gjorde en marinad som jag lät kalkonfileerna ligga i ca en timma. Sen la jag dom i en form. Hällde över marinaden och en massa smör. Tillaga i ugnen 115 grader i drygt en timma, kan ha varit en och en halv. Vände på bitarna lite då och då. Använde stektermometer och filen är klar när den visar 67 grader. De flesta recept säger 70-75 grader men då är risken att den blir lite torr... 67 grader blev perfekt.

Marinad:
3msk tamari soya
4msk sesamolja (eller annan olja)
1 tsk sambal oelek
Malen ingefära
Vitlökspulver




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar