torsdag 11 februari 2016

LCHF Lasagne

I lördags var vi hemma hos min syster, johannes och Olivia. Jennifer gjort en fantastiskt god lasagne. Receptet har jag tagit från hennes blogg: tjockistillideal.blogspot.com


KÖTTFÄRSSÅSEN:
1 kg köttfärs
2 burkar finkrossade tomater á 400 g
5 "klickar" tomatpuré
3-4 klyftor vitlök
2 msk oxfond
Salt
Svartpeppar
 
- Stek köttfärsen i en stekpanna med smör. Tillsätt de finkrossade tomaterna, tomatpurén, pressade vitlöksklyftorna och oxfonden. Smaksätt med salt och svartpeppar. (Jag la över allt i en kastrull när jag hade stekt köttfärsen, kändes lättast så)
 
OSTSÅSEN:
4 dl cream fraiché
2 dl vispgrädde
200 g riven gräddost
Salt
Svartpeppar
 
- Koka ihop cream fraiché och grädde. Tillsätt osten och smaka av med salt och peppar.
 
Skär zucchinin tunt och lägg ett lager i botten av formen. Jag använde en osthyvel för att få det så tunt som möjligt. 
Lägg ett lager med med köttfärs på, lite sås
Sedan ett lager till med zucchini, köttfärs och sås
Och slutligen ett lager till med zucchini, köttfärs och sås
 
Shhjussss in i ugnen i 20 -25 minuter på 225 grader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar