söndag 15 december 2013

Långpasslöpning i spöregn

Hade verkligen sett fram mot långpass med Knallen idag då jag inte kunde vara med förra veckan och inte kan vara med nästa vecka. Men så surt när jag missat att passet skulle utgå från Kransmossen idag och inte från Ryavallen som vanligt.... Åkte dock till ilfart till Kransmossen i hopp om att hinna. Jag hann dock springa ikapp en grupp jag såg när jag hoppa ur bilen. Det var dock snigelgruppen som skulle springa 13 km på 1,5 timma. Nog för att jag gärna springer lugna långpass men såå sakta kan jag faktiskt inte springa hur länge som helst...

Jag vek av från den gruppen ganska snabbt och grunnade på vad jag skulle göra istället. Eftersom det ar riktigt skitväder tänkte jag först bara ta 7 eller 8km på kransmossen och åka hem. Men när jag ändå hade ätit en riktigt ordentlig frukost, förberett mig på långpass och redan blivit blöt tänkte jag att det är lika bra att köra. Så jag sprang från kransmossen och hem, fyllde på med lite energi och hämtade Celtic, sprang tillbaka till kransmossen och runt 5an där.

Det blev totalt är runda på 2 mil. Och jag kände mig riktigt nöjd efteråt dels för att jag av någon märklig anledning höll ett ganska högt tempo, högre än vad jag brukar göra på långpass. Plus att jag även rastat Cillen en rejäl sväng. Förena nytta med nöje är det bästa:)

Sträcka: 20km
Tid: 1,44min
Medeltempo: 5,13min/km

Nu kan man kanske tycka att vilodag vore på sin plats efter tävling men jag ser en fördel i att pressa sig dagen efter tävling då man är trött. Det är så sällan jag är riktigt trött i kroppen så det gäller att ta till vara på de tillfällena för när man kommer på ett lopp, säg Lidingöloppet, så är det så jäkla bra att känna igen känslan av att kunna pressa sig även om man är trött.

Jag ser större vinst med att vila ordentligt INNAN tävling/lopp för att kroppen ska vara fräsch och kunna prestera till max.

En sista sak jag vill skriva i detta inlägg är att det är så kul att springa med Celtic. Hon är i så bra form att det känns som om hon kan springa hur långt som helst, minns i somras då man verkligen märkte efter 14km att det var max, nu är det plättlätt för henne. Sen springer hon klockrent i kopplet, hur fint som helst i sidan i exakt samma tempo som jag håller. När jag släpper henne lös springer hon oftast i sidan då också och är hon iväg på vift kommer hon alltid på 1 sekund när man ropar. Sen sticker hon aldrig fram till andra hundar eller människor. Ville bara säga det:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar