måndag 25 augusti 2014

LCHF Kanelbullar


Igår hade vi ett litet försenat kalas för Thelma som fyllde 3 år i somras, under semestern. Så i förra veckan ägnade jag och Thelma ett par eftermiddagar åt bullbakning. Både vanliga traditionella kanelbullar och en LCHF-variant. LCHF-bullarna hade betydligt större åtgång än de vanliga! Bra betyg. 



KANELBULLAR LCHF
 Ca 15st
 Degen:
4 ägg
4 msk sötning (jag tog ica stevia strö )
1 dl standardmjölk eller grädde (jag hade grädde)
0,5 dl kokosmjöl 

1,5 dl mandelmjöl 2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma
 

Ägg och mandelflisor till gardering
 


Kanelsmöret:
100 g mjukt smör
1 msk kanel
2 msk sötning


Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst och luftigt (vispa länge). Blanda de torra ingredienserna och blanda ner. Avsluta med att  blanda i mjölken/grädden. Låt stå ca 5-10 min och sen kavlas degen ut mellan två silikonpapper eller oljade bakplåtspapper. Ta bort översta pappret när du fått en fin rektangel. Blanda det mjuka smöret med kanel och sötning och klicka ut på degen, smeta sedan ut.
Med hjälp av bakplåtspappret och kanske en degspatel rulla ihop degen till en lång rulle. Skär i 3 cm tjocka skivor och lägg i bullformar. Pensla med uppvispat ägg och strö mandelflisor på.
Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar