onsdag 3 september 2014

Inov-8 Trailroc

Efter att ha halkat runt i skogen i mina Asicsskor ett antal geggiga löparrundor bestämde jag mig för att köpa mig ett par riktigt trailskor. Googlade runt vilka som verkade bäst och fastnade tillslut för Inov-8 Trailroc 236. En lättvikttsko som främjar framfotalöpning. Den har fått fina recensioner och dessutom var riktigt snygg.

Passform: Jätteskön och passar min fot prefekt. Mjuk och följsam och lätt, endast 236g i damstorlek. Normala i storlek. Beställde först stl 37 men tyckte de kändes lite trånga med mina sulor så jag beställde även 37,5 men då tyckte jag de blev för stora. Så jag behöll till slut storlek 37. Brukar ha 37,5 eller 37 i Asics skor.

Recension:  Sprang ett första pass i dem i torsdags. Hade dom halva rundan, ca 8km sen bytte jag till ett par andra skor. Inte för att jag egentligen behövde mest för att jag ändå hade med de andra och för att inte riskera skoskav. De hade jättebra grepp i skogen, vilken skillnad mot vanliga skor! Även på grus och asfalt är de absolut helt ok att springa med.

Mitt andra pass i dessa skor blev Mullsjö X-trail 21km…. Inte jättebra att springa ett sånt långt lopp i nya skor… Men men, det var ett traillopp och jag hade precis köpt mig ett par nya trailskor så jag chansade. Hade i förebyggande syfte tagit på mig compeed och smörjt fötterna med vaselin. Första milen kändes det jättebra. De var grymma på de smala stigarna och i backarna! Nästa 5km gick också ok. Men sista 5km fick jag helt sjukt ont under fötterna, speciellt framfötterna. För att komma i mål var jag till slut tvungen och stanna och ta ut sulan i den foten som kändes värst… Och då blev det bättre. Men sen fick jag även stanna och ta ut sula nr två. Och Det kändes bättre igen. Men å andra sidan så känns det i fötterna när man springer ett par timmar över stockar och sten i vilka skor man än har.

Så skorna får högsta betyg! Bra grepp, sköna på fötterna, inget skoskav. Ontet under fötterna för jag skylla på distansen och underlaget och i att de var i stort sett nya! Ser fram mot att springa till skogs snart igen!

Kan tillägga att denna typen av neutral sko kräver ganska van löpare, på längre distanser. De är väldigt påfrestande på vaderna. Jag hade rejäl träningsvärk i vaderna efteråt!

Pris: 999:- hos addnature.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar