lördag 6 september 2014

Jälmåloppet 2014

Tävlade även denna helg, denna här gången var det Jälmåloppet, 15,5km terräng. Det här med terränglöpning har jag verkligen fastnat för. När man kämpar sig upp och ner för backar, trixar sig fram över rötter, stenar, broar, sankmark och spångar så swishar km för km förbi utan att man hinner tänka! Och naturupplevelsen man får är fantastiskt. Och med de skador jag haft senaste tiden så är verkligen terränglöpning bra, inte alls samma påfrestning på benen, har känt mig jättefräsch efter senaste loppen.

Hade lite som mål att försöka hålla mig under 5 minuters tempo i snitt vilket skulle ge en sluttid på strax under 1h och 20 min. Lyckades med detta och kom in på 1h och 13 min, medeltempo 4:46min/km. Vilket gav mig en tredjeplacering!

 Banan var jättefin. Mycket upp och ner men inte i närheten av de höjdmeter som bestegs under förra helgens lopp i Mullsjö. 

Km-tiderna under terränglopp blir väldigt varierande, låg allt mellan 4:09 och 6:40.
1. 4:09
2. 4:18
3. 4:14
4. 4:27
5. 4:30
6. 5:02
7. 6:40
8. 6:05
9. 4:55
10. 5:11
11. 4:23
12. 4:34
13. 5:00
14. 5:24
15. 4:22

Även detta lopp sprang jag i mina trailskor Inov-8 Trailroc 236. Var lite osäker först om jag skulle våga ta dem eftersom jag fick så sjukt ont i fötterna sist. Men kände att har man köpt ett par trailskor så ska man ju använda dom närt man verkligen springer terräng! Och det var ett bra beslut. Fick inte det minsta ont den här gången och man känner sig riktigt säker på foten i skogen!

Sist men inte minst så känns det så jäkla gött att vara igång med löpningen igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar