tisdag 12 januari 2016

Mål 2016

Har funderat lite på tävlingssäsongen 2016.

Om man börjar med mindre definierbara/mätbara mål:
  • Ha roligt. Träna för att det är kul. Minst 90% av passen ska jag gå till för att man är sugen, vill och ser fram mot. Ibland får det ta emot lite och vissa pass måste bara bli gjorda...
  • Träningen tar tid men kommer i möjligaste mån fortsätta att försöka lägga min träning så den tar så lite tid från familjelivet som möjligt. Vilket innebär tidiga morgonar, sena kvällar, helger, luncher, kombinera hundrastning och träning, träna med familjen. Planera och vara kreativ!  
  • Inte bara tävla för prestation och tid. Vissa tävlingar är det bara tid och placering som gäller men måste även varvas med "ha-kul-tävlingar"
  • Träna klokt! Jobba förebyggande mot skador. Träna mycket men inte för mycket. Backa när kroppen är sliten. Träna förbyggande med styrka, stretch etc (ok, denna träning behöver inte alltid vara så kul...)
  • Ta i på kvalitetspassen. Ja, det är inte helt sällan jag lägger mig på en lite lagom nivå, tar i men inte allt vad jag kan. För att utvecklas måste man utanför Comfort zone!
  • Ta det lugnt på återhämtningspassen. Ja likväl som jag kan mygla när det är kvalité som gäller så springer jag många gånger för fort och för långt när jag planerat att jag ska ta det lugnt.
Sen finns det även en del mätbara mål/tider som jag siktar mot och tränar för. Det är det som håller motivationen uppe!

Först och främst vil jag försöka slå det tider som jag tidigare klarat och förhoppningsvis även nå något/några av nedan mål:

5km
Tidigare tid: 18:24 Mål 2016: Sub 18
10km
Tidigare tid: 38:07 Mål 2016: Sub 38
21,1km
Tidigare tid: 1:29:59 Mål 2016: Sub 1:25
42,2km
Tidigare tid: 3:13:14 Mål 2016: Sub 3:10
Lidingö 30km
Tidigare tid: 2:20:03 Mål 2016: Sub 3:15 (herrarnas silvermedalj)

Tuffa mål men man kommer längre och närmare om man siktar högt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar