onsdag 19 november 2014

Lördagslöpning och löpning-med-hund-tips


Hade en så härlig löptur i lördags med Celtic. Vi sprang våran favoritrunda på 10km. Hemifrån och runt Kype och tillbaka igen. Hade inte tänkt springa hela om jag skulle få några känningar men det kändes så bra att det var bara att springa på.

Planen va att springa i ett lugnt fint tempo och verkligen fokusera på löptekniken. Med relativt korta, lätta, tysta steg under kroppen på framfoten och med bra hållning. Hade klockan på mig men kollade endast på den efter varje löpt kilometer för att inte under tiden. Och det gick verkligen så lätt! Och tempot blev inte jättelångsamt heller trots att jag hade noll fokus på den. Endast sista kilometern ”unnade” jag mig att springa på för det var jag värd!
Medeltempot hamnade på 5:13min/km och med nedan km-tider:

1. 5:35
2. 5:29
3. 5:27
4. 5:06
5. 4:53
6. 5:09
7. 5:18
8. 5:19
9. 5:21
10. 4:30
  

Celtic var ju som sagt också med och hon var så glad och sprang så fint! Första och sista 1,5 fick hon vara kopplad i bältet och hon lydde varenda liten vik och sprang i perfekt position och tempo. Tom Erlendur kommenterade när vi kom hem att hon såg så otroligt glad och energisk ut när kom sprang förbi huset på väg hem. När vi sprang i skogen vid Kype var hon lös men hon kommer på 1sekund när jag ropar och springer tätt intill sidan vem eller vad vi än möter.

Alla som har hund borde verkligen ge sig ut att springa. MEN träna upp det långsamt och beröm hunden som om det vore vilket lydnadspass eller träningspass som helst. Borde den fysiska träningen och lydnadsträningen under löpning tar faktiskt ganska lång tid. Det är så viktigt att hunden tycker att det är kul. Det gör verkligen inte alla hundar från början. Celtic att det var skittrist och jobbigt, vilket till stor del berodde på att jag startade direkt med ganska långa rundor i högt tempo. Men nu när vi har fått ett så fint samarbete och hennes kondition och styrka är på topp så tror jag hon älskar det lika mycket som jag! Jag har speciella koppel, sele och halsband så hon vet precis vad som är på g när det är dags att ut och springa!

Många låter ju även hunden dra när man är ute och springer och det är ju en smaksak. Absolut en fördel om man ska tävla i drag, har en draghund som behöver få utlopp för detta, man är ute kortare rundor och vill att hunden ska få jobba mer eller om hunden helt enkelt orkar mer än matte/husse. Viktigt bara att man då har en riktigt bra selen på hunden. Personligen vill jag inte att Celtic ska dra. Jag vill inte ha den ”hjälpen” och vi är ute så pass långa rundor ofta att det blir för tufft för henne att dra mig. Och sen blir det så bra lydnadsträning när hon ska springa på ett visst sätt i sidan och hela tiden får koncentrera sig på att hålla det tempot jag bestämmer. När vi sprang hundlöpet så lätt jag henne dra några hundra meter i starten och jäklar vilken fart vi hade då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar