söndag 11 augusti 2013

Jordgubbspaj LCHF

Här kommer recept på en riktigt god jordgubbspaj som jag och Jennifer bakade på semestern. Mycket uppskattad av såväl kolhydratsätare som kolhydratsundvikare.


JORDGUBBSPAJ

PAJSKAL
3dl mandelmjöl
½dl skalade sesamfrön
½dl sötmandel
1 msk fiberhusk
50 smör
1 ägg
Salt, vaniljpulver
Ev. lite Stevia Sötströ

FYLLNING
Jordgubbar
1½ dl kokos
½ dl mandelmjöl
1 ägg
20g smör
Vaniljpulver
Hackade nötter
Ev. några msk stevia sötströ

Mixa de torra ingredienserna. Tillsätt rumsvarmt smör och ägget. Arbeta till en deg och tryck ut i en pajform. Nagga med en gaffel och förgrädda i ca 10 min 175 grader.

Skiva eller dela jordgubbarna. Blanda kokos, mandelmjöl, ägg, smält smör, vaniljpulver och sötströ. Lägg jordgubbarna i pajskalet, smula över kokosröran och sist de hackade nötterna. Grädda ca 15 min, 175 grader.

Servera med vispad vaniljgrädde (grädde, vaniljpulver och lite sötströ) eller ”LCHF-glass”





2 kommentarer:

  1. Ser otroligt gott ut, får testas. Det var längesedan jag bakade lhcf.paj nu. Gjorde en med hallon och koskos en gång som blev suverän.

    Ska du springa Kretsloppet förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paj är ju verkligen gott! Både som mat och efterrätt. Lägg gärna ut recept på din blogg om du gör någon god:) Alltid jul att få inspiration av andras mat!

      Ja, jag är anmäld till Kretsloppet! du ska väl springa det ocksåå?

      Radera