måndag 19 augusti 2013

Mandelsmör, OMG!

Har läst hur många gånger som helst på bloggar, instagram etc att folk gör sitt eget nötsmör och hur smidigt och gott det är bla bla... Älskar mandelsmör men tyckt att det varit väldigt smidigt att bara plocka från hyllan (även om det kostar en slant..) Igår hade jag inget mandelsmör hemma men var väldigt sugen på det och hade massa mandlar i en skål. Så det var bara att ge sig på att testa att göra eget.

Resultatet: Hur gott som helst, mycket godare än Kung Markattas som jag brukar köpa. Var dessutom barnsligt enkelt att göra!

Mandelsmör
2½dl mandlar (jag hade vanliga sötmandlar)
1msk rapsolja (kan uteslutas)
½ tsk havssalt
Lite vaniljpulver

Rosta mandlarna på en plåt i ugnen i 15 minuter, 175 grader. Mixa sedan i en matberedare tills det blir smör. Det tar en stund, ca 10 minuter.


Nästa gång ska jag testa att ha i lite kakao i. Ska även göra smör på mina hasselnötter som ligger i skåpet!



1 kommentar: