lördag 12 oktober 2013

Fläskfilégryta med kantareller a la Paleo

Häromdagen när Jennifer babblade om någon god Kantarellsoppa hon ätit blev jag så sugen på det jag med, i en god gryta. Fläskfile är inte något kött jag föredrar i första hand i vanliga fall men just i gryta och med kantareller är det perfekt. Denna gryta gjorde jag på fri hand och jag får nog säga att den blev helt perfekt:) Kommer inte dröja länge innan denna står på bordet igen! Perfekt höstmat och går snabbt och lätt att tillaga! Plus i kanten för att den dessutom är paleo/mejerifri:)


Kantarellerna har jag plockat helt själv! I grönsaksdisken på ICA
Fläskfilégryta med kantareller
500g fläskfilé
250g kantareller
1 gul lök
1 paket bacon
4-5dl kokosgrädde
1 msk dijonsenap
1 msk tamari soya
Salt
Svartpeppar
Timjan

Putsa fläskfilen och skär i bitar. Hacka löken.
Klipp baconet i bitar och stek tills det är färdigt. Lägg åt sidan.
Stek kantarellerna försiktigt i smör (om det är färska) så de blir mjuk och töms på vätska. Ställ åt sidan.
Stek löken mjuk i kokosfett (eller smör) tillsätt fläskfilén och bryn tills det ser färdigt ut.
Häll på kokosgrädden, senap, soya och kryddor. Tillsätt baconet och svempen och låt koka ihop.


Servera med valfritt tillbehör! Vi hade vitkålsmos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar