torsdag 13 februari 2014

Crossfit Halmstad Throwdown 2014

Då har jag äntligen fått tummen ur för en resume av Crossfittävlingen!

Ja i förrförra veckan var jag och min kära syster iväg på Crossfittävling. Vi tillbringade hela lördagen med att titta på den dagens tävling och på söndagen sedan var det vår tur. Och efter att ha kollat på tävlingarna en hel dag var man inte så kaxig… Det krävs kondition, styrka, teknik, och jävlar anamma i ett enda paket!!!

Tävlingen gick till som så att varje atlet (jag visst låter det häftigt) hade en egen tilldelad domare som bedömde vart enda moment som utfördes. Gjorde man det inte korrekt så var det ”no rep!”. Varje atlet skulle genomföra 3 workouts ”WODs” under dagen och den som hade den lägsta sammanlagda poängen (placeringen) av dessa tre wodar stod som segrare.

Hur gick det då?

WOD 1: (här skulle man göra så många repetitioner som möjligt av nedan övningar)
• 2min Burpee Boxjumps 45cm
• 4min sprints 25m
• 2 min KettleBell Swings 16kg

Första woden var en wod som passade mig som handen i handsken. Om det är någonstans jag är vass så är det när det kommer till springa och hoppa (tänk er då att största andelen tjejer är rättså rejäla och muskulösa som lätt frivänder och pressar en sisådär 70-80kg. Alltså mer starka än snabba och smidiga. Dock blev resultatet av denna wod en liten besvikelse. Inte dåligt men inte heller asbra för jag tog det lite för lugnt varje moment för att orka hålla woden ut vilket resulterade i att jag inte hade tagit ut mig totalt när tiden var ute… Jag kom här på totalt 11e plats av dagens 36 tävlande.


WOD 2: (här räknades totalvikten av de 6 lyften)
Inom varje minut göra en godkänd ground to overhead, minst 20kg

Jag var så jäkla nervös för denna wod. När vi tränade innan kunde man se hur min puls bara ville hoppa ur skinnet…. Dels berodde det på att jag inte känner jag så säker på Clean and Jerk (lyftet jag valde att göra) och sen skulle lyftet göras framför en fullsatt läktare… Jag tog därför det säkra före det osäkra och gick in på en vikt (40kg) som jag vet att jag lätt klarar av (många går ju in på sitt max men då vill det till att man verkligen klarade det för man fick inte plocka av vikter inför varje lyft, bara öka). Gjorde mina fyra första lyft på 40kg och avslutade med de sista två på 45kg. Med facit i hand så kunde jag utan problem haft iaf 45kg på alla lyften. Jag hade trots det 10st efter mig i resultatlistan. Jag kom på plats 26 av 36.

WOD 3: (Här räknades bästa tiden)
10 Ground to Stand with WOD-pet (11kg)
• 20 Throw and Jump with WOD-pet
• 30 Cleans over Shoulder with WOD-pet
• 40 Squats with WOD-pet
• 50 Burpee-Deadlift with WOD-pet
• 1st Overhead on the box with WOD-pet

Efter att ha sett denna woden utföras på lördagen va man helt illamående innan. Folk trillade ihop i högar när de var klara. Det var många som inte ens hann klart inom maxtiden 10 minuter….. Men eftersom detta var dagens sista wod och jag ville absolut inte gå hem utan att ha tagit i ordentligt och vara nöjd med mig själv så gav jag allt. Vilket resulterade i en grym tid på 7,34minuter och en 6:e placering.

Summa summarum så gick jag hem riktigt nöjd eftersom det sista jag gjorde gick riktigt bra. Jag slutade på en 13:e placering av dagens 36 tävlande och vi hade en fantastiskt rolig dag!

Två dagar efter tävlingen kom även en sammanställning av totalresultaten av bägge dagarna. Söndagen hade betydligt bättre atleter än lördagen kunde man se och när man kollade på totalresultaten så blev jag 15:e placerad av 65st tävlande. Inte illa:)
Wod 1: 12 av 65
Wod 2: 39 av 65
Wod 3: 7 av 65



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar