måndag 17 februari 2014

Kladdkaka Paleo

När vi var och tävlade i Halmstad så fanns det paleo-kladdkaka att köpa där som jag tyckte va riktigt god. Memorerade ingredienserna då och lyckades googla fram ett recept som överensstämde. (Receptet hittade jag på denna blogg: http://mariasfavoriter.blogg.se som hade hur mycket bra recept som helst!).

Först åt jag och Erlendur kladdkakan i fredags (alla hjärtans dag till ära) och sen hade jag med mig den till mamma när vi var på middag i lördags. Min mamma ville till och med ha receptet, och det är att vääldigt bra betyg kan jag säga:) Det finns inte många kakor och sötsaker som faller henne i smaken (endast chips, ostbågar, jordnötter och Kinapuffar duger..)

Tips 1: Om ni har en fin mixer som ni inte vill förstöra så ta ur kärnorna ur dadlarna innan ni mixar (jag lovar att de inte går att mixa)

Tips 2: Om ni har en ful, gammal sliten mixer och vill ha en anledning att köpa er en sprillans ny (typ Kitchen Aid blender) så gör som jag och mixa dadlarna med kärnorna kvar! Jag lovar er att er gamla mixer inte kommer att fungera efter det!!


Kladdkakan var helt PERFEKT i konsistensen dessutom
 

Kladdkaka PALEO
3 ägg
10 dadlar
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosflingor
5 msk kakao
0,5 dl kokosolja
1 msk honung
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
nypa havssalt

Sätt ugnen på 175°. Mixa dadlar och kokos i matberedaren. Häll i mandelmjöl, kakao, vaniljpulver, bakpulver salt och mixa lite till. Smält kokosoljan och häll ner i smeten tillsammans med honung och äggen. Mixa allt till en jämn smet. Smörj en springform med kokosolja och pudra över kokosflingor. Häll i smeten och grädda i ugnen ca 8 min, den ska vara kletig när du tar ut den. Ställ in formen i kylskåpet minst 1 timma innan servering.

Servera t.ex. med kokosgrädde (eller vanlig grädde ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar