fredag 10 oktober 2014

Dillkött på mitt vis

Igår blev det lite husmanskost hemma hos oss. Köttet hade jag börjat koka redan på onsdagen. Inte lätt att hinna med långkok på en enda eftermiddag. Receptet har jag snickrat ihop helt själv med hjälp av lite andra recept. Resultatet blev en fantastiskt god gryta utan mejerier eller kolhydrater. Givetvis kan man även använda vanlig grädde men jag tycker magen mår bättre med kokosgrädde. Denna rätt brukar normalt göras på kalv men jag hade fläskgrytbitar hemma och det gick finfint. Köttet var mört och trillade nästan isär. Till grytan åt vi kokta morötter och blomkålsmos.
Kött i dillsås
Ca 1,5-2 kg kött
vatten
1,5 msk salt
10-15 pepparkorn
5 nejlikor
2 gula lökar
3-4 morötter
dill (stjälkar eller fryst)

Dillsås:
4 msk smör
5 dl kokosgrädde
5dl buljong (kokspadet)
pressad citronsaft
salt, peppar, hackad dill

Ev LCHF-redning


Täck köttet med vatten. Koka upp och skumma av.
Skala och klyfta löken, skiva morötterna. Tillsätt det tillsammans med salt, kryddor och dill.
Låt koka på svag värme (under lock) i ca 50 min.
Ta upp köttet och skär det i mindre bitar. Sila buljongen.
Lägg tillbaka allt i en ren kastrull och låt det koka ytterligare 20-60 minuter. Gör inget om det kokar längre.
Ta upp köttet och låt sedan buljongen koka tills det återstår ca 5 dl.
Fräs smöret och tillsätt grädde, späd med buljong och tillsätt ev redning. Smaka av med salt, peppar, citron och rikligt med dill. 
Lägg i köttet i såsen och låt det puttra ihop lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar