tisdag 14 oktober 2014

Grymt god vitkålsgratäng

Till rådjurssteken hade jag egentligen tänkt göra rättikagratäng men eftersom jag hade ett vitkålshuvud hemma i kylen tänkte jag om och gjorde en gratäng på vitkål istället. Och den blev en riktigt hit. Ursprungsreceptet kommer från en gratäng min mamma gjorde i somras men jag gjorde om det en del. Tog som vanligt kokosgrädde istället för grädde/creme fraiche. Använde parmensanost (eftersom vi har 3kg parmesan i vår kyl...) Men det går givetvis lika bra med någon annan smakrik ost.   


½ vitkålshuvud
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk sambal oelek
1-2dl kokosgrädde
1-2dl riven ost
Salt
Peppar

Strimla vitkålen. Jag gör det med en osthyvel, jättesmidigt. 
Stek vitkålen tillsammans med hackad lök och pressad vitlök i smör tills det mjuknar något. 
Tillsätt sambal oelek och grädde. Låt koka ihop en stund. Smaka av med salt och peppar.
Lägg i en ugnsform och strö över riven ost
Gratinera i ugnen 225 i ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar