lördag 4 oktober 2014

Uppladdningen inför Lidingö

Uppladdningen inför tävling är ju väldigt viktigt. Både för att fysiskt kunna prestera så bra sam möjligt men även psykiskt. Att man känner att man har ätit rätt, sovit ordentligt, kunna träna optimalt, vilat osv

Månaderna innan Lidingöloppet:
Jag hade verkligen velat ha haft lite fler mil i benen, speciellt några riktigt långa pass under juni, juli och augusti. Sprang en del under juli-september men mest lugnare pass omkring 10-12km. Endast två pass passerade 20km. Dock var jag med i tre tävlingar med bra resultat, vilket troligtvis höjde både formen och självförtroendet. Körde lite spinning för att ändå hålla uppe konditionen och så lite x-fit, crossfit och styrketräning.

Nu med facit i hand så var ju formen tillräckligt god i alla fall men känslan innan loppet hade varit betydligt bättre och frågan är om jag inte hade kunnat kapa tiden en hel del till om jag tränat som jag velat.  

Jag tror som så att du kanske inte kan byga upp löpträningen med alternativ träning men har man en bra grund kan man underhålla den ganska bra med alternativ träning.

Veckorna innan Lidingöloppet:
Söndagen två veckor innan loppet sprang jag långpass (Hundlöpet 10km + 15 km efter loppet).

De två kommande veckorna så tog jag det väldigt lugnt med träning i allmänhet. För då är det för sent att påverka formen, gäller främst att hålla sig frisk hel och hålla igång kroppen.

Näst sista veckan inför loppet  körde jag ett spinningpass, ett x-fitpass, ett corepass och ett löppass med intervaller tot 7km. 3 dagar vila.

Sista veckan körde jag ett cirkelpass på måndagen, 10km löpning på tisdagen (tempo 5min/km) och en 5km joggingtur på torsdagen (6min/km). Helvila onsdag och fredag.

Dagen innan Lidingöloppet:
Tog sovmorgon till kl 7.00 (jag det är sovmorgon). Va hos sjukgymnasten för att kolla så att mitt bäcken låg rätt. Har ett roterat bäcken som behöver justeras med jämna mellanrum. Fick även hjälp med att tejpa knät. Åt ordentligt med mat hela dagen. Drack mycket vatten. Sov och vilade på bussen. Föreberedde allt inför loppet på kvällen innan och gick och la mig i tid.

Tävlingsdagen
Tack vare att jag inte hade några förhoppningar eller förväntningar var jag varken speciellt nervös eller stressad innan loppet. Så jag sov gott hela natten och gick upp först kl åtta på morgonen. Hade bra matlust på frukosten och kunde äta ordentligt. På tävlingsplatsen hade jag med mig lite som jag kunde äta på fram till nån timma innan loppet. Drack en del vatten men inte jättemycket. Benen smörjde jag med liniment och knät tejpade jag om (tejpen drog jag dock av under loppet för den lossnade..). Innan start värmde jag inte upp någonting. Brukar sällan göra det för ska man springa 30km behöver man spara på krafterna så mkt det går. Och oftast värmen man upp för tidigt och står ändå och hinner bli kall innan starten. Stretchade lite bara. 

Hur jag laddar med mat och vad jag äter kommer i ett annat inlägg!

Nöjd medaljör!

1 kommentar: