söndag 19 oktober 2014

Växjö Marathon

Igår lyckades jag springa alla 8 varven runt Växjösjön!

Innan loppet hade jag inte ens som plan att det skulle gå att springa hela loppet med tanke på knät som gjort ganska så mkt ont det senaste. Tänkte att jag springer ett varv (ca 5300m) och går det bra springer jag ett till och kanske kommer jag upp så långt som en halvmara iallafall. Dock kändes knät bra dagen innan och på tävlingsdagen så då fick jag lite lätt panik... Tänk nu om knät känns bra! Då ska jag springa 42 km!! Fy fasiken va jobbigt! Herredgud, det har jag ju aldrig gjort innan (förutom Linnemarschen i våras men då gick jag ju en del).

Startade loppet i lugnt tempo (i vanliga fall brukar jag springa på bra i början när energin and adrenalinet flödar. Omkring 5:30 tempo. Det kändes bra och lätt så jag ökade, varv 2, till ca 5:00 tempo. När ca 10km var sprunget började knät göras sig till känna... Tänkte att det här kommer nog inte att hålla då.. Men jag springer så långt de går. Saktade ner igen till 5:15 tempo och då kändes det ok. Efter ett par mil gjorde det ont så fort jag försökte böja knät eller när det kom kurvor men sprang jag bara med knät nästan helt rakt och med korta steg rakt fram så gick det helt ok. Så det gjorde jag km för km. Min löpstil såg nog inte så jätteproffsig ut men det va lätt att hålla 5:15 tempo även med denna löpstil.

Efter 30km hade jag väldigt ont, inte bara i knäna utan i rumpan, höfterna, fötterna, låren... Men vilken löpare har inte det efter 2,4h monotom löpning. Men då kände jag att jag ska fasiken springa de sista 2 varven och ta min medalj. Och de gjorde jag! Så jäkla nöjd och glad ännu en gång!!

Så större delen av loppet gick som sagt i 5:15 tempo, det var där jag försökte hålla mig. Några km lyckades jag komma ner under 5 och första biten gick som sagt i 5:30 tempo. Snittet blev exakt 5:15 min /km. Tiden blev 3h och 42min 29sek. Placering 19 i damklassen och 3a i min åldersklass.

Tävlingen Växjö Marathon är en tävling jag mer än gärna åker på igen! Väldigt välarrangerad med mycket peppande publik och funktionärer. Jag gillar faktiskt konceptet med flera varv, det gör det lätt att själv göra sin delmål och man vet vad som komma skall.  Banan var väldigt flack och lättsprungen, här kan man nog göra en riktigt bra tid en annan gång! Underlaget var mestadels asfalt.

Idag har jag en jäkla träningsvärk i mina lår.... Men knäna känns faktiskt ok!! De känns som innan loppet ungefär. Mycket märkligt. Men nu ska jag vila dom och bygga upp dom så jag kan springa snabbt och nöja dom igen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar