söndag 5 oktober 2014

Maten inför Lidingö

Kortfattat om min kost i allmänhet:
Min kost är en egenkomponerad variant av LCHF och paleo. Mat som jag kommit fram till passar mig och min kropp. Mat som ger mig bra med energi och håller mig mätt och glad. Jag äter så ren och bra mat som möjligt. Undviker allt vad jag kan halvfabrikat. Försöker äta så mkt ekologiskt och närproducerat som möjligt. Äter begränsat med mejeriproudukter då det rör om för mycket i magen. Har inga förbud på något så vill jag ha lakrits eller choklad så äter jag det. Äter hellre socker i form av lite godis (för att det är ju gott) istället för att stoppa i mig det dolda sockret som finns i så sjukt mycket matvaror. Går aldrig på diet eller har ätardagar. Äter när jag är hungrig och låter bli om jag inte är hungrig. Kan vara lite "tråkig" som inte tar den där bullen som bjuds, men jag gillar inte bullar så varför ska jag äta det? Är inte heller något större fan av LCHF-efterrätter för inte heller dom är nyttiga även om dom är bättre. Tränar bäst på tom mage så äter helst inte innan jag tränar eller för tätt inpå.

Veckan innan loppet
Redan under veckan så tänkte jag på att äta bra mat. Sånt jag brukar äta och som jag vet att jag mår bra av. Vilket inne bär en hel del protein (i form av kött, fisk, ägg etc) och fett (i form av avokado, nötter, smör, olivolja, kokosolja, ost, chiafrön, kokosgrädde) knappt några kolhydrater. 

Började dricka rödbetsjuice på måndagen. Har ju skrivits så sjukt mycket om denna juice och dess prestationshöjande fördelar inför långa, tuffa prestationer. Om det hjälpte vet jag inte men jag tror faktiskt det. 
Beet It rödbetsshots
 Dagen innan
Dagen innan tävlingen åt jag som jag brukar äta men med lite mera fokus på bra kolhydrater i form av nötter, frön, grönsaker… Kostintaget bestod av ägg, hembakat bröd med massa gott pålägg, räkmacka med ägg och majjo men utan bröd, grillad kyckling med coleslaw, grönsaker och bearnaise. Och så hemmagjorda jordnötskakor (mörk choklad, jordnötssmör, hasselnötter, makadamianötter). Tog en rödbetshots på kvällen.    

Tävlingsdagen
På tävlingsdagen startade jag med hotell frukost som för min del innebar kokt ägg, äggröra, bacon, mitt hemmagjorda bröd (som jag givetvis tog med ner till resturangen), skinka, ost och grönsaker. Eftersom jag åt frukost redan vid halv nio och skulle tävla först 4 timmar senare kunde jag äta ordentligt. Brukar annars vara sparsam med mat när jag ska springa, klarar inte att springa mätt med massa mat i magen. När jag kom till tävlingsplatsen fyllde jag på med lite smörgås och jordnötskakor ett par timmar innan start. Smådrack lite vatten hela tiden. Tog 2st rödbetsshots (som ska vara det optimala). En 2 timmar innan start och en 1 timma innan start.

Under loppet
Under loppet så hade jag med mig en flaska med celsius i mitt vätskebälte som jag drack under de 2 första milen, sen fick jag en flaska av Knallens Sören som stod och hejade på vid 20km. Det var det enda jag drack. Tog ett glas vatten men det hällde jag på huvudet. Jag åt faktiskt lite grann under loppet, tog en näve saltgurka ett par gånger och så en negerboll i slutet. Och ja just de ja, hade med mig en energigel också men den va så äckligt att jag knappt fick i mig något. Men ett par dextrosol fick jag i mig under loppet med.

Efter loppet
Efter loppet var jag som vanligt inte hungrig. Köpte en ask hallon för att få i mig något. Efter några timmar fick jag även i mig lite smörgåsar och jordnötskaka och lite godis. Var dock aldrig illamående som man kan bli ibland av vätskebrist och när man tagit ut sig. På kvällen gick vi ut och åt, jag åt bara en cesarsallad för jag va inte alls sugen på något mastigt. Och så fick jag i mig några glas vinJ Kors i taket! Jag som nästa är nykterist!

 Dagen efter
Dagen efter loppet märktes det att jag inte ätit så mycket dagen innan för gud va hungrig jag var. Frossade ordentligt i frukostbuffen, räkmacka på vägen hem med salladsbuffe, jordnötskakor och lite godis på bussen. Hemma åt jag smörgåsar, ryggbiff, kyckling. bearnaissås, jordnötssmör, ägg… Ja va jag fick tag på helt enkelt. Väl förtjänt:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar