måndag 10 mars 2014

Porterstek



Igår hade vi min syster och hennes Johannes på traditionell söndagsmiddag. Vi åt en riktigt fin porterstek med en jäklans god sås. Till steken serverades delikatesspotatis, brysselkål (till mig), kokta morötter, grönsaker och vinbärsgele. När min syster säger att det är riktigt gott då är det ett grymt bra betyg då hon är kräsen som få….

Receptet är en kombination av lite olika recept jag googlat på nätet.

Porterstek

1½ kg fransyska av nöt (eller om deluxvarienten älgstek)

2 gula lökar

3dl porteröl

1dl rött vin (kan uteslutas)

1dl outspädd svartvinbärssaft

¾ dl soya

8 enbär

8 vitpepparkorn

2 tsk torkad timjan

2msk lantbuljong (eller 2 buljongtärningar)

3-5dl grädde till såsen

Ev redning (jag hade redix LCHF-redning)


1. Skala och skiva löken. Häll porter, vin, svart vinbärssaft och soja i en gryta. Lägg i enbär, pepparkorn, timjan och buljong.. Tänk på att köttet också ska få plats, men det får gärna ligga trångt. Koka upp innehållet i grytan och lägg sedan i köttet och sjud på låg värme under lock i omkring 1½-2 timmar. Min stek var nästan 2kg så den tog över timmar.  
2. Vänd köttbiten några gånger under tiden. Steken är klar när innertemperaturen är 75 grader. Ta grytan av värmen och låt steken vila i spadet i 20 minuter innan du skär upp den.
3. Sila spadet och späd med grädde och ev redning (annars blir såsen ganska tunn), låt småkoka några minuter.

Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar