tisdag 1 juli 2014

Börjat löpträna så smått (väldigt smått)

Har börjat testa att känna på att springa lite igen. Två försiktiga pass har jag hunnit med (förutom löpningen idag som var typ 2 kilometer).

Söndag:
Begav mig bort till Mellbystrand och där tog jag mig runt 9km där jag varvade 500m rask promenad med 500m löpning/jogg.

Tisdag:
Begav mig återigen bort till Mellbystrand och tog 6km spåret där jag idag promenerade 500m följt av 1000m löpning.

Hur känns då benet? Det känns inte helt hundra, spänner lite i benet och är lite stumt. Men om jag jämför med hur det kännts tidigare i år så känns det mkt bättre nu. Det gör absolut inte ont. Det gör inte heller ont efter avslutat pass.

Anledningen till att jag varvar promenad med löpning är att när jag sprungit nån km så försvinner smärtan när jag har ont och kan då springa hur långt som helst för att sedan få jätteont när jag stannar. Om jag bara springer en bit och sen får starta om hela tiden så känner jag direkt om det inte känns bra och kan avsluta om det gör ont. Jag tänker verkligen vara försiktigt nu ett bra tag framöver.

Hur känns formen då? Jo, det märks att jag inte sprungit på länge. Inte alls lika lätta och alerta ben, sämre flås också tror jag. Sen hur mkt som verkligen är fysiskt sämre form eller vad som är mentalt är ju frågan. Jag har ju tränat mkt annat så så dålig form borde jag inte ha... Men det är klart att om man går från 6-8 mil i veckan till 0 mil så märks det ju!

Kan tillägga att jag ger mig ut på minst 6km Powerwalk med hundarna i rasade takt.


Skojja till det med två klockor idag. En som rullade under promenaden och en som rullade under löpningen.


1 kommentar: