onsdag 16 juli 2014

Bräserad oxkind med blomkålsmos och smetana

Vad lagar ni för mat när ni är gräsänkor/änklingar? Jag bräserar en liten oxkind:)

Faktiskt inte så avancerat som det låter och köttet lämnade jag för sig själv medan jag åkte och tränade.  Till oxkinden åt jag blomkålsmos, smörstekta champinjoner och smetana (som är en lite fetare och godare variant ev creme fraiche). Kollade på lite olika recept på nätet och gjorde sin min egen variant.


Här är mitt recept!
  • 400g oxkind
  • 1 dl olivolja
  • 1 st gul lök, skivad
  • 2 st vitlöksklyftor, delade på mitten
  • 1 msk torkan timjan (eller ännu bättre, färsk timjan)
  • 1 msk grovt havssalt
  • 15 st hela pepparkorn
  • 3 st lagerblad
  • 3 dl rött vin
  • 2 msk soya
  • 1 msk oxfond
  • 5 dl vatten
Bryn oxkinderna väl i hälften av oljan i en stekpanna av gjutjärn och lägg sedan i en stor, emaljerad järngryta.
Fräs lök ordentligt i resterande olja, i samma stekpanna, och lägg i vitlöken efter några minuter. För över allt till grytan.
Häll i vinet i stekpannan och skrapa ur ordentligt. Häll över i grytan och tillsätt alla övriga ingredienser.



Recept blomkålsmos:
1 blomkålshuvud
1 msk smör
Salt 
Vitpeppar
Muskotnöt

Koka blomkålen några minuter. Mixa med smör och kryddor och sen är det klart! Koka inte blomkålen för länge bara så den samlar på sig för mkt vatten för då blir det pure. Fast det är ju gott det också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar