fredag 8 mars 2013

Butter strawberry cheesecake

Ikväll gjorde jag en riktigt god dessert. Egentligen är det en variant av Frozen Strawberry Cheesecake fast jag tillsatte mandelsmör (ni vet den där skitdyra som inte var god). I denna dessert kom den verkligen till sin rätt det blev såå krämigt och så gott!!

 Butter strawberry cheesecake
2 stora eller 4 mindre portioner

Mandelcrunch:
30g smör
1dl mandelmjöl
1msk stevia strö

100g philadelphia
1dl turkisk yoghurt (eller kesella)
2msk stevia strö
2 dl halvtinade jordgubbar
2 msk mandelsmör

Smält smöret och blanda med mandelmjölet och stevia. Bred ut på bakplåtspapper och grädda i ugnen, ca 200 grader i 15-20 min,  Degen ska få färg utan att bli bränd. Ta ut och låt svalna, smula sönder till kaksmulor. (Jag brukar göra dubbel sats som jag sparar så slipper man göra crunchet varje gång).

Vispa yoghurt och philadelphia med sötning och mandelsmör, vispa ner jordgubbarna, allt ska bli en slät smet.
Varva krämen med kaksmulorna i ett glas. Ställ in i frysen i minst en timma. Låt tina en stund före servering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar