fredag 8 mars 2013

Solrosrutor

Kvällsmat idag blev sallad med chevre, rödbetor och bacon och till det hade jag bakat solrosrutor.  Hittade detta recept för ganska länge sedan men har inte blivit av att jag bakat det förrän nu. Det blev ett saftigt, ganska grovt bröd som verkligen smakade bröd! Var inte heller kompakt som många LCHF-bröd har en tendens att bli. Detta kommer att bakas ofta! Dessutom gick det snabbt och lätt. Receptet hittade jag här men jag har gjort några små justeringar.

Solrosrutor 6-8st
50g smält smör
1dl vatten
6 ägg
2 dl pofiber
2 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
½dl solrosfrön
1 tsk brödkryddor
1 tsk bakpulver
solrosfrö till topping

Vispa ihop smör, ägg och vatten. Blanda de övriga ingredienser i en egen bunke. Tillsätt vätskan och rör om ordentligt. Låt stå och svälla 5-10 minuter. Smöra och bröda(pofiber)en form ca 15x25 cm. Bred ut smeten och strö över solrosfrön. Grädda i ugnen ca 15-25 min på 185 grader(varmluft). Låt svalna något och skär i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar