onsdag 27 februari 2013

Köttfärssås med morötter

Köttfärssås är inget som jag personligen helst äter, faktum är att jag aldrig, inte ens som barn har varit förtjust i köttfärssås. Men som de flesta andra så älskar övriga familjen denna maträtt. I veckan gjorde jag en variant med rivna morötter i, morötter har ett ganska högt kolhydratinnehåll i mat såhär tycker jag att det är helt ok. Istället för pasta till kokade jag strimlad vitkål. Min syster fick med sig en matlåda till jobbet och gav den absolut högsta betyg. Jennifer, som är en väldigt kräsen dam, tyckte att det var jättegott med vitkål till och Erlendur ja han är van;) Vitkålen och köttfärsen går utmärkt att frysa in så passa på att göra storkok!

Tips! Kika gärna när du köper tomatkross, tomatpure etc så den inte innehåller tillsatt socker. Det gömmer sig överallt! Jaga låga kolhydratinnehåll. De ekologiska är många gånger de bästa alternativen. Likaså de som kostar någon krona extra.

Köttfärssås med morötter
500g nötfärs
1 gul lök
400g tomatkross
2-3 dl grädde
2msk tomatpuré
2 msk ketchup (den steviasötade)
2 msk oxfond
2 morötter
Basilika
Vitlökspulver
Salt
Peppar

Hacka löken och stek den mjuk i smör. Tillsätt köttfärsen och stek ihop.

Tillsätt tomatkross, grädde, 2 msk tomatpuré, ketchup, fond och rivna morötter. Krydda efter tycke och smak.

Låt sedan koka ihop, gärna riktigt länge. Min köttfärssås kan stå och koka upp mot en timma. Då blir den som godast!

Servera med strimlad vitkål (koka i ca 10 minuter i lättsaltat vatten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar