fredag 8 februari 2013

Kycklingbiffar med avokadosalsa

Jag plockade med mig en massa avokado i Spanien som jag tog med mig hem och så hittade jag passande nog detta recept på avokadosalsa med kycklingbiffar i tidningen "Allt om LCHF".
Wow, vad gott det blev alltså! Salsan blev otroligt fräsch med myntan och limen, den som gillar drinken Mojito älskar denna salladen. Kycklingbiffarna var inte alls så mastiga som "vanliga" biffar, de passade perfekt till!

Denna rätt kommer definitivt hamna på bordet igen inom en snar framtid!

 Kycklingbiffar med avokadosalsa
500g kycklingfärs
1 ägg
1 msk limejuice
2krm salt
1 krm peppar
smör eller kokosfett att steka i
4 avokado
2 tomater
1 gurka
1 gul paprika
1 rödlök
1 kruka färsk mynta
2 limefrukter skal och juice
1 vitlöksklyfta
2-3 msk sesamfrön
½ dl olivolja
1 tsk sambal oelek
½ tsk salt

Blanda färs, ägg, limejuice, salt och peppar. Forma till fyra biffar. Stek i fett tills biffarna fått en gyllene yta och sänk värmen. Stek sedan på svag värme ca 7 min.

Skär avokadon i skivor, tomaterna i klyftor, gurkan och paprikan i bitar. Skär löken i tunna båtar. Lägg allt i en skål.

Hacka myntan och lägg i en skål. Riv skalet av limen och pressa ut saften i skålen. Riv vitlöken. rosta sesamfröna i en torr stekpanna. Tillsätt vitlök, sesamfrön, olja och samba oelek i dressingskålen. Smaka av med salt och peppar. 

Häll dressingen över grönsakerna. Blanda runt och serva med biffarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar