onsdag 29 januari 2014

Fröknäcke med rosmarin

E gnällde för ett tag sedan över att han alltid var hungrig. Trots att han åt (enligt honom) en ordentlig frukost gick han på knäna redan kl 12. Men hans ordentliga frukost visade sig då vara knäckebröd.... Knäckebröd innehåller mest luft och snabba kolhydrater (mjöl), inget du blir speciellt mätt på (och många innehåller desutom en hel del socker). Så som den curlingflickvän jag är så ser jag alltid till att det finns något sorts LCHF-bröd hemma som han kan ta med till frukosten och äta tillsammans med ägg. Dock är problemet att "om du inte lägger fram bröd till mig så glömmer jag ta med mig det, jag kommer ju inte ens ihåg min dator om den inte ligger framme". Så igår fortsatte jag med curlingen och bakade LCHF-knäcke som han kan ta med till jobbet så att det alltid finns där när han glömmer ta upp bröd ur frysen....


Fröknäcke100 g solrosfrö
25 g hela linfrön
25 g sesamfrön
25 g kruskakli
1 msk fiberhusk
lite salt
2½ dl kokande vatten
Rosmarin att strö över

Rör samman alla ingredienser och låt svälla i ca 20 minuter. Kavla ut på bakplåtspapper på en plåt och dela varje deg i 12-16 bitar med tex pizzaslicer.

In i ugnen på 150 g, varmluftsugn i ca 50 minuter. Lägg sedan på ett galler. Lägg på galler på eftervärmen i ca 40 min. Förvara torrt i rumstemperatur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar