tisdag 14 januari 2014

Kräftsoppa

I helgen bakade jag bröd och gjorde kräftsoppa. En soppa jag gjort innan men jag ändrade om det lite och bla så använde jag kokosgrädde istället för Creme fraiche (som ursprungsreceptet innehåller). Återkommer med receptet på det goda brödet som vi åt till!


Kräftsoppa
2 morötter
½ gul lök
3½ dl kokosgrädde (eller vanlig grädde eller creme fraiche)
2dl vatten
½dl vitt vin
2tsk buljong (jag hade Renee Voltaires lantbuljong Citrongräs/Chili)
200g Kräftost
200-300g kräftstjärtar
Salt
Peppar

Skala och riv morötterna och löken och bryn dem i smör i en kastrull.
Häll på kokosgrädde, vatten, vin och buljong.
Låt koka upp och koka i 5 minuter.
Blanda ner kräftosten och låt koka upp igen. Salta och peppra.
Tillsätt kräftstjärtarna sist och låt dem bli varma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar