onsdag 29 januari 2014

Stekpannebröd

För vanlighetens skull blev det kycklingsallad till kvällsmat i fredags. På helgerna vill jag lyxa till det med bröd till min sallad men det uppstod ett problem då min kyckling skulle vara i ugnen i 1½ timma och klockan redan var halv sju. När skulle jag hinna grädda brödet för att inte behöva äta hur sent som helst…? Stekpannebröd blev lösningen. Och vilken hit det blev, kanongott bröd, helt över förväntan! Så bra att det blev två satser till under helgen! Jag lade till linfrön och sesamfrön i mina bröd för att få lite extra bra fett i dem. Hade slut på brödkryddsmixen hemma så jag hade bara i kumminfrön istället.

Stekpannebröd (4st bröd)
3 ägg
½ dl turkisk yoghurt
1½ msk fiberhusk
1 ½ dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kumminfrön (eller 1krm brödkryddor som det egentligen var i receptet)
2tsk linfrön
2tsk sesamfrön
½ tsk salt
Pumpafrön att strö över

Vispa äggen till en luftig smet med elvisp i ca 3 minuter. Blanda ner yoghurten.

Rör ihop de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Blanda ordentligt och låt smeten stå och svälla ca 10 minuter.

Smält ytterst lite matfett i en stekpanna. Lägg i smeten och platta försiktigt ut med en fuktig stekspade. Strö lite pumpafrön överst.

Stek på låg värme 7 minuter på varje sida.

Låt sedan svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar