måndag 22 december 2014

Kladdkakebollar LCHF



Har gjort några galet goda kladdkakebollar. Ursprungsreceptet är egentligen med helt vanligt kladdkakedeg men jag gjorde min paleokladdkaka som bas istället.

 Kladdkakebollar LCHF

100g philadelphia
200g mörk choklad 70%
Garnering

Först gjorde jag kladdkakan. Lät stå i kylen under natten för att stelna.

Sedan bröt jag ner kladdkakan i bitar tillsammans med philadelphia i en köksmaskin och körde tills det blivit en jämn smet/deg. Lät sedan smeten stå i kylen/frysen ett tag så att den inte skulle vara alltför kladdig, annars är det nästan omöjligt att göra bollar.

Efter det rullade jag bollar och ställde i frysen så dom blev stela och kalla.

Bollarna rullade därefter i smält choklad och sedan i garnering. Bäst blir om man använder bakchoklad men jag testade även med ”vanlig” choklad och det går också.

Som garnering är det bara att använda fantasin. Jag hade kokos, färgad kokos, nopareille (dock inte så LCHF…) och krossade hasselnötter. Min favorit blev hasselnötsbollarna!

Bollarna förvaras sedan i kylen eller frysen.

Ett riktigt bra tips är att lägga garneringen i en plastburk lägga i bollen. På med locket och rulla runt. Blir helt kladdfritt och perfekt resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar