torsdag 25 december 2014

Tävlingsåret 2014


Trots ett ganska skadedrabbat år fick jag till en hel del tävlingar och flera bara sådana trots allt. Jag nådde flera av mina mål medan några av målen får flyttas över till 2015.

HALMSTAD SHOWDOWN 2 Februari
Ja, årets startade faktiskt med en crossfittävling. En fantastiskt rolig tävling innehållandes 3 olika wodar, flås, uthållighet och styrka i en härlig kombination. Hamnade på en 15:e placering av 65 tävlande.

BORÅS HALVMARATHON 13 April
21,1km
En träningstävling runt Borås i Knallens regi. Hade som mål att komma under tiden 1h 40min vilket gick över förväntan… 1:36:40 blev sluttiden, 4:32min/km. Detta gjorde att målet för Göteborgsvarvet som tidigare varit 1h 40min fick vässas en aning….

LINNEMARSCHEN 26 April
44,5km
Detta var ju ingen tävling direkt. Vi var ett gäng från Knallen som skulle springa banan innan start för att kolla att allt var ordentligt snitslat. Jag sprang med gruppen de första 2 milen men det va stanna, jogg, gå om vartannat hela tiden så jag stack iväg själv sen. Joggade runt banan i behagligt tempo, stannade och fika nån gång på vägen. Det var en helt fantastiskt naturupplevelse! Dock sprang jag fel flera gånger, långa sträckor så när jag kom i mål hade jag sprungit 44,5km. Jag var ute i närmare 5 timmar men de sista 2 milen gick på under 2 timmar.

KNALLENS TRÄNINGSTÄVLING 29 April
5km
Kom till knallens intervallpass i tron om att det bara var ”vanliga” intervaller. Men icke, det var 5km träningstävling runt Ramnasjön. Jag som bara tänkt vara med lite lätt! Med Linnemarschen tre dagar innan, tungt knäböjspass dagen innan och ett spinningpass samma morgon så var det med sjukt tunga ben jag fick piska runt varven runt Ramnasjön. Tänkte innan start att jag får väl ta det lite lugnt men som den tävlingsmänniska jag är så gick det inte så bra så jag fick en hyffsat skaplig tid trots allt, 20min 12sek. Men nästa år ska det hamna under 20 minuter!

GÖTEBORGSVARVET 17 Maj
21,3km
Inför Göteborgsvarvet hade jag rejält problem med mina benhinnor och hade egentligen haft det under en lång tid. Med facit i hand borde jag inte startat. Men jag ville så gärna… Målet i början av året var 1:40 men när det väl var dags hade jag i bakhuvudet att jag ville klara tiden 1:35. Och trots smärtande ben gjorde jag det nästan! Kom i mål på tiden 1h 35min 10sek vilket gav mig placering 140. Inte så illa för att vara ett första Göteborgsvarv! Dock var mina benhinnor helt paj efter detta så Hundlöpet i Göteborg helgen efter och Stockholm Marathon (som jag verkligen hade tränat stenhårt för) fick ställas in… Ja hela löpningen fick ställas in de kommande 8 veckorna. Ett riktigt nederlag.

MULLSJÖ X-TRAIL 30 Augusti
21,3km
I slutet juli kom jag igång lite smått med löpningen igen och en månad senare hade jag anmält mig till Mullsjö X-trail halvmaraton. Anmälda mig till loppet dagen innan, endast för att jag skulle missa knallens långpass på söndagen och såg detta som ett bra träningspass istället. Visste inte innan hur tuff terräng det verkligen skulle vara, mkt mkt tuffare än Lidingöloppet. Sprang dessutom i helt nya skor, snacka om nybörjarmiss… Hade innan start en tanke på att springa under 1h och 50min och ville bli bland de 6 bästa (då jag visste att 6st fick pris). Gick nästan, kom in i mål på tiden 1h och 52min (snitt 5:20min/km) och blev 4:e placerad i damklassen. Jag var sjukt nöjd över mig själv efter denna tävling.

JÄLMÅLOPPET 6 September
15,5km
Fick blodad tand efter trailloppet i Mullsjö så helgen efter anmälde jag mig till Jälmåloppet. Även detta ett terränglopp men endast 15,5km långt. Hade kikat på fjolårens segrare som vunnit på tiden 1,18h så jag måste erkänna att jag hade faktiskt lite som mål att hålla mig under 5 minuterstempo och förhoppningsvis vinna detta lopp. Men det var 2st grymt duktiga tjejer med som tog hem 1a och 2a platsen, jag fick nöja mig med en 3e placering. Vilket jag verkligen gjorde! Kom i mål på tiden 1h och 13min och ett snittempo på 4:46min/km. Grymt nöjd även denna helg!

HUNDLÖPET MALMÖ 14 September
10km
Eftersom det inte blev något hundlöp i Göteborg fick jag flytta min anmälan till en annan stad. Och eftersom vi passande nog var i Skummeslöv när loppet gick i Malmö så startade vi där. Kan erkänna att jag återigen hade vinnartankar (vinnartiderna har tidigare legat omkring 45-50min). Och den här gången gick det vägen! Jag och Celtic tog hem segern med tiden 42,45min. Va grymma vi var!

Efter tävlingar 3 helger på raken var dock mina knän väldigt överansträngda så KRETSLOPPET som gick av stapeln 20 september fick jag avstå. Ville inte riskera starten i Lidingöloppet.

LIDINGÖLOPPET 27 September
30km
När jag stod på startlinjen till mitt andra Lidingölopp var det med tudelade känslor. Var jäkligt pepp på att springa detta härliga lopp men samtidigt hade jag ont i mitt knä och tankarna om hela sommarens långa löpvila och den korta träningsperiod jag haft inför detta lopp gjorde mig osäker på om jag ens skulle ta mig runt alla 30 kilometrarna. MEN, det gick verkligen riktigt bra i alla fall! Kom i mål på tiden 1h och 34min vilket var nästan 2 minuter bättre än förra året. Jag som inte ens trodde jag skulle klara silvertiden på 1:38.

VÄXJÖ MARATHON 18 Oktober
42,2km
På bussen hem från Lidingö började det pratas om Växjö maraton och trots att bägge mina knän var helt kaputt var jag inte sen på att haka på dessa planer. Sagt och gjort, 3 veckor senare var det dags för mitt första maraton. Kan tillägga att jag inte sprang en meter under dessa tre veckor, allt för att läka ihop de stackars knäna. Vid startlinjen hade jag inte den blekaste aning om hur det skulle gå, var fullt beredd på att behöva bryta när som helst. Men jag klarade springa hela loppet! Inte smärtfritt, absolut inte. Sista milen fick jag påminna mig om hur det är att föda barn för så jäkla ont gjorde det i mina knän. Men jag hade fått vittring på medaljen alla som fullföljde fick så jag bet ihop. Kom i mål på tiden 3h och 42 min, vilket jag var sjukt nöjd över denna dag, även om jag har högre ambitioner än så en dag då benen är friska och fina!  

Efter Växjö fick det bli en tids läkning av knän och en massa rehabträning men nu känns kroppen väldigt bra igen! Så nu blickar jag framåt mot 2015 och dess tävlingssäsong!!!

1 kommentar:

  1. Helt sjukt var många tävlingar du har hunnit med, trots så lång skadeperiod..

    SvaraRadera