fredag 28 december 2012

Chokladbiskvier

Jennifer fick Katrin Zytomierskas nya bok "sött och annat gott" i julklapp. Jag va snabb på att låna den och kopiera några recept. Först ut att testas blev chokladbiskiver. De var enkla att göra och va relativt lika "vanliga" biskvier i smaken. När jag gör dem nästa gång kommer jag dock byta ut sukrin melis mot stevia strö då jag gillar det bättre i smaken. Ursprungsreceptet är egentligen dubbelt mot nedan men jag tyckte att halva räckte.



Chokladbiskvier 12st

Botten:
1,5dl mandelmjöl
1,5 msk grädde
2msk sukrin melis
1,5 äggvita 

Fyllning:
100g rumstempererat smör
1tsk kakao
2,5 msk sukrin melis
½tsk vaniljpulver
1 äggula

Topping:
50g mörk choklad (jag hade Marabou 86%)

Sätt ugnen på 200grader.  

Vispa ihop mandelmjöl, grädde, sukrin melis och äggvita. Klicka ut 12 högar på ett bakplåtspapper och platta till dem lite. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna och vänd på dem.

Rör samman smöret, kakaon, sukrin melis, vaniljpulver och äggula till en jämn smet med en elvisp. Bred smörkrämen på kakorna och låt stå i kylen i minst 1 timma. 

Smält chokladen över vattenbad och doppa kakorna i chokladen. Förvara i kylen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar