måndag 24 december 2012

Citronpaj- LCHF

Igår gjorde jag vår absolut favorita LC-efterrätt; Citronpaj! En paj som "smakar som den ska" och med rätta konsistensen. Har säkert gjort den 5-6 gånger sedan jag hittade receptet här. Denna gången hade jag inne den lite väl länge i ungen så den blev aningen torr, men god ändå! Hade ingen mascarpone hemma så jag använde ricotta, blev precis lika gott.

Citronpaj
Pajdeg:
3,5 dl mandelmjöl
50 gram rumsvarmt smör
1 msk fiberhusk
1 msk stevia eller sukrin
1 krm salt
2 äggulor
2 msk grädde

Fyllning:
250 g mascarpone
3 citroner
1,5dl stevia eller sukrin
3 ägg
3 äggulor

Blanda mandelmjöl med smör (smöret måste vara mjukt) och lägg sedan i övriga ingredienser och kör tills du fått en deg. Stjälp upp i en skål och ställ kallt i minst 30 minuter.

Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut degen i formarna och förgrädda pajerna i ca 7-8 minuter. Höj ugnen till 200 grader när pajskalet är klart.

Riv citronerna och pressa sedan citronerna så att du får 1,5 dl citronjuice. Blanda citronskal, juice och sötningen i en skål och rör tills sockret löst sig. Blanda försiktigt ner ett ägg + gula i taget och tillsätt sedan mascarponet. Använd gärna stavmixer för att få en jämn smet.

Fördela fyllningen i pajformen och grädda mitt i ugnen tills fyllningen stelnat, ca 30 minuter. Ha gärna en plåt över pajen efter ett tag så att de inte får för mycket färg.

Servera pajerna ljumna med lite bär och vispad grädde eller LCHF-glass!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar