söndag 2 december 2012

LCHF Chokladpannacotta

I helgen testade jag att göra pannacotta. Så gott det var!! Och barnsligt enkelt att göra. Receptet hittade jag här men tyckte att det innehöll på tok för mycket choklad, 100 gram! Det innehåller ju massa socker och kolhydrater. Tar man 86 % eller 91% räcker det gott med en eller två rutor, det blir riktigt mycket chokladsmak. Vill man ha det aningen sötare kan man bara lägga till lite stevia strö, det gjorde jag. Använde vaniljpulver istället för vaniljstång. Jag halverade receptet vilket blev lagom till två portioner.



Chokladpannacotta 2 portioner
1½ dl vispgrädde
1 ruta mörk choklad (91% använde jag)
1 gelatinblad
1 krm vaniljpulver

2 tsk stevia strö

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. 

Koka upp grädden med vaniljpulvret. Bryt ner chokladen i grädden så den smälter, avsluta med att röra ner gelatinbladen. (Grädde får inte koka för då skär det sig).

Häll upp i glas och ställ kallt i minst 2 timmar. Lägg gärna plastfolie över så att det inte blir ett skinn över. Ta gärna fram en liten stund innan servering så blir det godast!

 

Servera med lättvispad grädde och hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar